27 września, 2022

Skuteczna komunikacja w internecie – 12 głównych zasad

Promowanie firmy w sieci jest zadaniem, którego nie można pozostawić bez odpowiedzialnej opieki. Podejmując się aktywności i komunikacji z klientem przez internet, należy przyjąć do wiadomości że jest to zadanie dla wytrwałych, a metody i techniki wymagają ciągłej aktywności. Skuteczna komunikacja w internecie nie jest jednak, oczywiście, niemożliwa do osiągnięcia. Oto zasady, które zagwarantują skuteczność komunikacji online, gwarantującej efektywne promowanie firmy.

1. Warto pamiętać, że odbiorcy są zawsze online.

Odbierają wszystkie wiadomości i komunikaty w czasie rzeczywistym. Muszą to być więc dane podawane w sposób konkretny i prosty – a przy tym muszą być aktualne. Użytkownicy internetu są zawsze na bieżąco – nie wolno o tym zapomnieć.

2. W komunikacji internetowej niezwykle ważna jest interakcja.

Promowanie firmy to nie tylko jednostronny przekaz – odbiorcy mogą reagować i domagać się dyskusji. Na wszystkie aktywności ze strony odbiorców należy reagować natychmiast – niezależnie od tego, czy są to zapytania ofertowe, czy po prostu wymiana opinii. Potencjalny klient doceni informację zwrotną, nawet jeśli dotyczy ona tematu nie związanego bezpośrednio z profilem biznesowym firmy.

Czytaj też: Czy potrzebuję landing page? 10 powodów, dla których twój biznes potrzebuje profesjonalnej strony lądowania

3. Użytkownik decydujący się na kontakt nie lubi czekać.

Jeżeli więc odpowiedź wymaga zastanowienia – bądź w danej chwili nie jest możliwe nawiązanie konwersacji – warto poinformować o tym rozmówcę. Tym bardziej, jeżeli zapytanie dotyczy oferty, której przygotowanie wymaga czasu. Warto wówczas przygotować klienta na to, że będzie musiał zaczekać. Brak reakcji sprawia, że może po prostu zrezygnować.

4. Należy ponad wszystko zadbać o odpowiedni poziom konwersacji.

Nawet, jeżeli informacja, jaką otrzymamy, nie spełnia podstawowych norm dobrych obyczajów, nie wolno zejść do takiego poziomu. Profesjonalizm w komunikacji to podstawa – wszak po wszystkim pozostaje ślad który ciężko następnie zatrzeć.

5. Forma grzecznościowa powinna zostać zachowana, nawet jeżeli między stronami biznesu relacje są już dość bliskie.

Zwroty grzecznościowe potwierdzają, że firma stosuje wysokie standardy a przekaz jest oparty na wzajemnym szacunku. To niezmiernie ważne i wspiera promowanie firmy.

6. Profil społecznościowy

Jeżeli narzędziem do komunikacji jest profil na portalu społecznościowym bądź blog specjalistyczny, treści powinny być atrakcyjne dla społeczności która jest zrzeszona wokół danej branży. Nieciekawe teksty szybko zniechęcą odbiorców i zachęcą do poszukiwania innego bloga lub profilu.

Istotną częścią komunikacji wspierającą promowanie firmy jest aktywizowanie społeczności poprzez konkursy i prowokowanie dyskusji. Atrakcyjnie zaprojektowana rywalizacja może jednocześnie przyczynić się do zainteresowania firmą także użytkowników, którzy dotąd do niej nie dotarli.

7. Kontakt w „prawdziwym świecie”

Perfekcyjna komunikacja przez internet daje ponadto szansę na nawiązanie kontaktu realnego. Dlatego wszelkiego rodzaju dane teleadresowe, ułatwiające kontakt  w świecie rzeczywistym, muszą być podane w sposób przejrzysty i łatwo dostępny. Tylko taka promocja ma sens – bo przyczynia się do prawdziwych kontaktów biznesowych.

Ważną zasadą, która nawiązuje do interakcji w sieci, jest także szacunek do wszystkich osób komunikujących się telefonicznie lub mailowo. Żaden telefon i żaden e-mail nie powinien zostać zignorowany lub pominięty. Solidność zostanie doceniona, a biznes będzie się rozwijał.

8. Skuteczna komunikacja w internecie to cykliczny rekonesans badawczo poznawczy

Komunikacja w sieci to również cykliczny rekonesans badawczo – poznawczy. Warto wiedzieć, co pisze się w internecie o firmie, o branży, o konkurencji, trendach i potrzebach odbiorców. Takie informacje pozwalają na kreowanie właściwych komunikatów, atrakcyjnych dla użytkowników i potencjalnych klientów.

9. Zrównoważony content marketing

Podczas prowadzenia komunikacji online nie można zapomnieć o jakości treści, które publikujemy. Blogi, artykuły czy nawet krótkie wpisy na mediach społecznościowych mogą być znakomitą formą wzmocnienia komunikatu firmy, pod warunkiem, że są zgodne z jej misją i wartościami. Dobrze dobrany content marketing nie tylko wzbogaca profil firmy, ale również jest jednym z kluczowych elementów, jeśli chodzi o pozycjonowanie SEO.

Jak Podkreśla Harvard Business Review w swoim artykule na temat komunikacji online, to, jak firma prezentuje się w Internecie, odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu jej wizerunku. Więcej przeczytasz tutaj.

10. Efektywna odpowiedź na kryzysy

Każda firma prędzej czy później doświadczy kryzysu wizerunkowego. Sposób, w jaki zareagujemy na publiczne krytyki czy negatywne opinie, jest często równie ważny, jak próba ich wyeliminowania. Odpowiednia komunikacja w czasie kryzysu, z wykorzystaniem różnych kanałów online, może znacząco zminimalizować negatywne skutki.

11. Pamiętaj o mobile

Warto również pamiętać, że coraz więcej interakcji z klientami odbywa się przez urządzenia mobilne. Strona internetowa oraz platformy komunikacyjne powinny być responsywne, co znaczy dostosowane do małych ekranów. Ignorowanie tej sfery może doprowadzić do utraty potencjalnych klientów, którzy korzystają z Internetu wyłącznie przez smartfony czy tablety.

Przeczytaj także: Czy prędkość strony internetowej ma znaczenie? Poznaj 7 korzyści szybkiej strony

12. Inwestycja w webinaria i e-learning

Prowadzenie webinariów i kursów online to doskonały sposób na zbudowanie ekspertyzy w danej dziedzinie. Pozwala na głębszą interakcję i wymianę wiedzy z klientami czy partnerami biznesowymi. Jest to również sposobność do zdobycia cennego feedbacku, który może być wykorzystany do dalszego rozwoju firmy i jej oferty.

Podsumowanie

Jak widać, promocja firmy poprzez działania wirtualne wcale nie jest rzeczą prostą. Wymaga wiele uwagi, czasu i konsekwencji w działaniu. Prowadząc internetową komunikację należy pamiętać o tym, że zwracamy się bardzo często do obcych osób, które mogą zinterpretować nasze treści na bardzo różne sposoby.

Podobne artykuły